۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

نعنا یا نعناع گیاهی با خواص متفاوت

درمان سردرد و دل درد با نعنا

نعنا یا نعناع، گیاهی است از رده دولپه‎ای‌های پیوسته گلبرگ که سردسته تیره نعناعیان و جزو سبزی‎های خوراکی است. این گیاه دارای تمام اسانس‎ها و خواص پونه است ولی برگ‎هایش کرک کم‎تری دارند و بریدگی‎های کنار برگ‎های آن بیش‎تر از پونه و اسانس آن نیز ملایم‎تر است.

نعنای قرمز گونه‎ای از نعنا است که در لبه رودخانه‎ها و در جریان آب‎های ملایم و کم‎عمق می روید و چون برگ‎هایش قرمزرنگند به این نام خوانده می‎شود

این گیاه همه آثار نیرودهنده و بادشکن و خلط‎آور پونه را داراست. از این گیاه اسانسی به نام مانتول استخراج می‎کنند که برای خوشبو کردن داروها و برخی آبنبات‎ها و شیرینی‎ها به کار می‎رود. همچنین این اسانس در معالجه التهابات مخاط بینی و گلو و دهان استفاده می‎شود. از انساج نعنا نوعی کافور قابل تبلور نیز به دست می‎آورند که مانند کافور معمولی به کار می‎رود. دم‎کرده برگ نعنا را برای تقویت و رفع نفخ معده و روده مصرف می‎کنند. برگ‎های خشک و نرم شده نعنا را برای خوشبو کردن ماست و دوغ و سرخ‎شده آن را در روغن که به نام نعنا داغ موسوم است برای خوشبو کردن برخی آش‎ها به کار می‎رود

درمان سردرد و دل درد با نعنا

گیاه نعنا

درمان سردرد، دردهای حاصل از رانندگی و علائم سرماخوردگی با نعنا فلفلی

"نعنا فلفلی" گیاهی است با نام علمی Mentha piperita از خانواده ی نعنا (Labiatae).

اینگونه نعنا که کمتر به‌ عنوان خوراکی مصرف می ‌شود، دارای مقدار زیادی از ترکیب مهمی به نام منتول (Menthol) است. با وجودی که این گونه نعنا دارای خواص متعدد انواع نعناست، ولی به علت دارا بودن مقدار زیادی منتول (Menthol) دارای خاصیت ضد درد، ضد درد موضعی و ضداحتقاق قوی‌ تری نسبت به گونه‌های دیگر نعناست.

باید ذکر نمود که تا کنون حدود 34 گونه نعنا در جهان شناسایی شده که نزدیک به نیمی از این گونه‌ها در ایران رویش دارند. با وجودی که خوردن این گونه نعنا اثرات ضد درد خود را بر بدن اعمال می‌ کند، ولی در سال‌های اخیر اسانس اینگونه نعنا استخراج و در صنعت داروسازی به‌ صورت فرمولاسیون مایعی در می‌ آید تا بتواند مورد استفاده ی مناسب ‌تری‌ قرار گیرد.

محصول این گونه نعنا در ایران به نام"قطره ی منتول" موجود است که در کلیه داروخانه‌ها وجود دارد. قطره منتول یکی از موثرترین ضد دردهای موضعی برای سردرد، درد دست و پا و کمر، و گرفتگی بینی حاصل از سرماخوردگی یا خستگی ناشی از کار و یا درد حاصل از رانندگی و غیره است که می ‌تواند به چند طریق مورد استفاده قرار گیرد. البته این قطره موضعی بوده و به صورت تنفسی یا مالش بر روی اعضای بدن و یا به صورت ماساژ مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

یکی دیگر از موارد مصرف قطره ی منتول در محیط‌ های سربسته برای ضدعفونی کردن فضا و کاهش میکروب‌های سرماخوردگی، رفع خستگی و ایجاد خواب راحت می‌ باشد.

برگ نعنا در فنجان چای

درمان نفخ، دل‌ درد و اسپاسم با نعنا قمی

"نعنا قمی" گونه ‌ای از نعنا می‌ باشد که نام علمی آن Mentha spicata است. این گونه نعنا دارای بو و مزه ی مطبوع بوده و بیشتر از سایر سبزی های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

اینگونه نعنا با وجود خواص متعدد، به خاطر داشتن ترکیب مهم کارون (Carvone)، دارای اثرات ضد نفخ، ضد دل ‌درد و ضد اسپاسم قوی‌ تری نسبت به گونه‌های دیگر نعناست، بنابراین خوردن این گونه نعنا می ‌تواند به خوبی اینگونه مشکلات را حل نماید.

این گیاه از طعم و مزه ی خوبی برخوردار است و می ‌توان آن را به ‌طور مدام مصرف نمود تا از نفخ و دل درد در امان بود. امروزه صنایع داروسازی، عصاره ی اینگونه نعنا را که دارای اثر بسیار قوی می‌ باشد به قطره‌های خوراکی تبدیل نموده اند تا با توجه به مایع بودن‌، به سرعت و در عرض چند دقیقه جذب شده و اثر نماید.

محصولی که در ایران از این نوع نعنا به دست می آید، به نام "قطره کارمینت"(Carmint) است که می‌ توان آن را با توجه به خوراکی بودن نعنا، در تمام سنین (از نوزادان تا افراد مسن) بدون هیچ محدودیتی مصرف نمود.

محصولات حاصله از این گونه نعنا ضمن اثرات سریع از عارضه ی جانبی برخوردار نمی ‌باشند و با داروها و غذاها تداخل نمی‌ نمایند.

نکته ی مهم درباره ی تاثیر محصولات نعنا برای درمان نفخ و دل‌ درد این است که ترکیبات موجود در اسانس (رایحه) این گیاه در عرض چند دقیقه (حدود 10 تا 15 دقیقه) جذب می شوند و مشکلات حاصله را مهار می ‌کنند، و در صورتی که هم زمان با مصرف غذا خورده شوند از ایجاد نفخ و دل‌ درد جلوگیری می‌ کنند، بنابراین دارای خاصیت درمانی بوده و مانع نفخ و دل ‌درد می ‌شوند

عطر نعناع براي پيشگيري از خواب آلودگي و احساس آرامش ماثر است. عطر نعناع و دارچين باعث مي شود رانندگان بتوانند آرامش بيشتري داشته باشند و خواب شان نبرد.

نعناع اضطراب و نگراني را كاهش و مخلوط نعناع و دارچين، آگاهي را افزايش مي دهد . استنشاق بوي اين گياهان به طور مداوم در زمان رانندگي هاي طولاني مدت، باعث مي شود آمار حوادث رانندگي و قربانيان اين وقايع كاهش يابد.

همچنين نعناع نفخ شکم را ميگيرد و براي کسانيکه دلپيچه دارند دم کرده آن بسيار مفيد است همراه با نبات مصرف شود بهتر است.

نعنا با مصرف جهاني" 10" هزار تن در سال از قديمي ترين و مهمترين گياهان دارويي و ادويه اي به شمار مي رود.

کاربرد نعنا:

  • استفاده اسانس در صنايع بهداشتي، غذايي، آرايشي، شيريني سازي، نوشابه سازي، نوشابه سازي و مصرف ادويه اي
  • استفاده از طعم آن در بهبود مزه داروهاي بدمزه.
  • استفاده در محلولهاي شستشوي دهان و گلو و خميردندانها به خاطر خاصيت ضد باکتريايي مانتول موجود در اسانس.
  • نعنا جهت مداواي نفخ، دردشکم، سوء هاضمه(درمان قطعي)، ناتواني روده ها، تب، سرما خوردگي و آنفولانزا توصيه شده است.
  • جوشانده برگ و گل آن جهت لطافت و شادابي پوست استفاده مي گردد.
  • ماليدن چند برگ نعنا در محل گزيدگي حشرات مي تواند اثرات آنرا تا حد زيادي خنثي نمايد.
  • گفته مي شود جويدن برگ نعنا باعث کاهش درد دندان شده و همچنين باعث ضدعفوني مجاري بيني و گلو مي گردد.
  • خاصيت ضدعفوني آن بسيار قوي است به طوري که در ضدعفوني محيط بخصوص مواقع وجود بيماريهاي واگيردار بسيار موثر مي باشد و باعث دفع حشرات و مگس نيز مي گردد.
  • بخور جوشانده نعنا جهت گرفتگي بيني بسيار موثر است.
  • کمپرس گرم آن باعث رفع درد سر و همچنين دردهاي روماتيسمي مي گردد.
  • ماليدن نعنا بر روي سينه زنان بچه شيرده باعث رفع احتقاق شيري مي گردد.
  • نعناع بخصوص براي افرادي که دايم در حال مرور درس براي امتحان هستند، موثر است.
  • هنگام خستگي يا زماني که حس مي کنيد مغزتان کشش مطالب جديد را ندارد، استفاده از نعناع سودبخش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر