۱۳۸۸ اردیبهشت ۲۴, پنجشنبه

پیش گیری و درمان میخچه

درمان میخچه

وارد شدن فشار زياد بر پوست قسمتي از انگشت به مرور زمان سبب كلفت شدن ( هيپوترفي ) پوست در محل فشار مي گردد . اين عارضه پوستي كه ميخچه ناميده مي شود به تدريج حساس و دردناك مي شود و گاهي شدت درد مانع انجام حركات روزانه و فعاليتهاي ورزشي مي شود . ميخچه نمو غير عادي و مخروطي شکل لايه شاخي اپيدرم است که راس آن در عمق و قاعده اش در سطح پوست قرار مي گيرد. ميخچه به طور معمول در انگشتان پا به وجود مي آيد و دليلش پوشيده کفش تنگ و نا مناسب و راه رفتن زياد است.

در ميخچه سلول هاي قسمت مركزي با ايجاد تراكم و سخت تر شدن ، مبارزه با فشارهاي وارده را به عهده مي گيرند ولي اين بافت سخت به دليل تماس با اعصاب پا موقع راه رفتن باعث درد مي شود.كساني كه كفش تنگ مي پوشند و يا ورزشكاران از قبيل فوتباليست ها، كوهنوردان و غيره حتي با مختصر انحراف كف پا(كه اكثريت مردم دچار آن هستند) بدون اين كه مشكلي از نظر راه رفتن داشته باشند استعداد ابتلا به ميخچه را دارند. براي پيشگيري از بروز ميخچه کفشهاي راحت و اندازه پا توصيه مي شود و نيز شستن مرتب پاها و خشک کردن آنها و سپس استفاده از روغن زيتون يا لانولين و يا هر کرم نرم کننده پوست که مي تواند از بروز ميخچه پيشگيري کند. در صورت بروز ميخچه و ضخيم و خشن شدن پوست مي توانيد با روغن زيتون يا لانولين آن را ماساژ دهيد تا نسوج مرده به تدريج نرم شود و به راحتي از پوست جدا شود. در مورد پاشنه پا هم مي توانيد از همين روش استفاده کنيد و قسمتهاي خشن پوست پا را با روغن زيتون يا لانولين ماساژ دهيد تا زبري پاشنه پاها از بين برود.

درمان میخچه

شستشوي پاها با جوشانده بومادران و نمک نيز در رفع ميخچه موثر است. پس از اين شستشو پاها را با روغن زيتون يا روغن بادام و ليمو ترش به روش زير چرب کنيد: ليمو ترش را نصف کنيد و پس از آنکه مقداري از آبش را گرفتيد، مقداري روغن زيتون يا روغن بادام درون آب بريزيد و بگذاريد از شب تا صبح بماند. سپس با روغن درون ليمو ترش ميخچه پاها و نسوج اطراف آن را چرب کنيد. همچنین براي درمان ميخچه و زگيل میتوانید سير را نرم کنيد و بصورت مرهم روي ميخچه و زگيل بگذاريد. هر چند وقت آن را تکرار کنيد تا به کلي ميخچه و زگيل از بين برود.

میخچه ضایعه ای پوستی است كه اغلب در پا بوجود می آید و علت اصلی بوجود آمدن آن فشار طولانی و مداوم است كه بهترین درمان آن عدم استفاده از كفش نا مناسب (تنگ،نوك تیز،پاشنه بلندو...) است.با این توصیه و نیز استفاده از سنگ پا می توان موارد خفیف را درمان كرد اما در موارد شدید جراحی كوچكی لازم است.
در میخچه خطوط پوستی بر روی آن امتداد دارد ‏ومهمترین اصل در درمان میخچه برداشتن عامل فشار از روی آن است مثل كفش نا مناسب و ‏ناهنجاریهای استخوانی . در درمان گاهی از اسیدها نیز استفاده می شود ولی اسید به داخل ‏آن تزریق نمی گردد بلكه بصورت روزانه روی آن مالیده می شود كه بهتر است اطراف ان را با ‏پماد یا كرم چرب كرده تا اسید با پوست سالم اسیب نرساند
درمان میخچه با روشهای گوناگونی انجام می شود. استفاده از داروها ی كراتولیتیك معمولآ قدم اول است و پس از آن از روشهای دیگر استفاده می شود. كوتر تا حدی دردناك بوده و نیز می توان از روش كرایوتراپی یا فریز كه بوسیله نیتروژن مایع انجام می شود، استفاده كرد.
بر چسب ها در مواردی كه میخچه بسیار خفیف و سطحی باشد ممكن است تأثیر كند اما در انواع متوسط و شدید باید از روشهای دارویی و مداخلات عملی استفاده كرد.
انتخاب نوع درمان به عهده متخصص پوست و تحمل بیمار است .پیشنهاد میکنم به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید.
مسلما اگر خودتان با سوزن اقدام نمایید امکان عفونت ومشکلات دیگر وجود دارد وبه دلیل عدم مهارت لازم دوباره ایجاد خواهد گردید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر